Hvad er Pilates?


Pilates kan udføres af mænd og kvinder i alle aldre. Du kommer hurtigt i form eller vedligeholder din allerede fine form.

 

Pilates er effektiv mave- og rygtræning. Desuden er der stor fokus på skuldre og nakke samt hofte og ben. De fleste øvelser udføres på gulvet med brug af egen kropsvægt som 'vægtstang'. Dette gør Pilatestræningen er meget skånsom for leddene, og øvelserne bruges da også som genoptræning efter fx. skader og operationer.

 

Vi koordinerer samspillet mellem åndedræt og kvalitet i bevægelserne. Vi træner roligt og kontrolleret i et glidende flow og opnår via anatomisk korrekte øvelser fladere mave, strammere talje og bedre kropsholdning. Du bliver også mere smidig. Du udsætter dig derfor ikke for så mange sportsskader i andre sportsgrene og kan generelt yde bedre præstationer.

Udover de overbevisende fysiske fordele opnår du et forbedret immunforsvar og et lavere stressniveau. Du kommer i balance med din krop og dig selv.

 

Pilates kan hjælpe dig med:

  • Flad mave og stærk ryg
  • God kropsholdning og bedre kropsbevidsthed
  • Forebyggelse eller lindring af ryg-, skulder- og nakkesmerter
  • Fjernelse eller lindring af spændingshovedpine
  • Afhjælpning af smerter og ubehag i kroppen
  • Genoptræning efter fødsel/ulykke/skade/ operation
  • At blive bedre til andre sportsgrene – fx golf, roning osv.
  • Mere energi og mindre stress
  • Forbedret immunforsvar


De 5 grundprincipper i STOTT PILATES®:

- åndedrættet

- bækkenets placering

- brystkassens placering

- skuldrenes stabilicering og bevægelse

- hovedets og nakkens placering


Fokus er på at stabilisere kroppen ved hjælp af de dybestliggende muskler umiddelbart inden bevægelsen sættes ind.


De vigtigste stabiliseringsmuskler er den dybe mavemuskel - transversus abdominis - de skrå mavemuskler - obliques - de små muskler, som ligger tæt ved rygsøjlen - multifidi, samt bækkenbunden.


I et samspil kommer disse muskler til at fungere som et muskulært støttekorset.


Min stil er med fokus på detaljen

Du vælger mig som din instruktør, fordi du kan lide min stil og du kan mærke at den giver dig det, du har behov for. Jeg vil rette dig og elsker at nørde med små detaljer i en øvelse. Der er altid alternativer til en øvelse, hvis den skal gøres nemmere eller hårdere. Min styrke er også at øge tempoet, når du er klar og kan presses en smule, så du yder dit allerbedste og når dine mål. Jeg er med dig på vejen til forandring. Om det er at holde en skade i skak så den ikke udvikler sig mere, have færre eller ingen smerter, genoptræning efter uheld eller efter sygdom kan Pilates være løsningen.


Præcision og tilstedeværelse

En forudsætning for at lave en pilatesøvelse er at du er til stede. Jeg ynder at sige at Pilates er ”mindful” kropsarbejde. Du kan ikke ligge på måtten og samtidig "vaske op" i tankerne der-hjemme. Så er det i hver til fælde ikke pilates, du laver. Her giver du hjernen en pause fra alle tankerne, og derfor går du hjem bagefter og er mere til stede i din krop, så der er plads til nye ideer eller mere ro til at hvile bagefter.


Tilmelding


For tilmelding se: Holdplaner

PureMovement Studio, Mejlgade 95, 3 sal - 8000 Århus C.

Kontakt Signe på mail signe@puremovement.dk eller mobil 3020 6764